CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Cool People

June 25, 2014

Salah Siapa?

Salam ukhwah sahabat sekalian,

It's been awhile to write on something over here. Semoga semuanya selamat dan sentiasa diberkati oleh Allah. Hurm, guess like always it's always a hard thing to start on something. Haha rasanya aku kena brush-up lagi skills untuk menulis ni. Apapun, aku nak ucapkan thanks pada korang2 yang still sudi baca apa yang aku tulis, walaupun aku tau kadang2 aku ni banyak merepek dari bercerita benda yang berfaedah. Banyak perkara yang dah berlaku sebenarnya, tapi bukan cerita pasal aku yang aku nak share. Tapi pasal seorang kawan. Well, there's always ups and downs in life. Kita selalu ckap dunia ni tak adil. Benda buruk selalu je jadi kat kita. Tipulah kalau korang tak pernah terlintas pun benda macam ni kat kepala. Jadi sebagai seorang yang suka observe org lain, menjadikan aku orang yang cepat je tangkap reaksi orang. Bukan nak bangga diri, tapi sbb apa yang aku nak cerita ni ada kaitan dengan ni.

Baik, berbalik pada cerita kehidupan tadi. Aku semalam bercerita dengan seorang kawan. Maksud aku dengar je cerita die. Tentang hidup dia and whatnot. Dia tak abeh2 cerita pasal love life (yang pada aku, apalah yang nk dikecohkan? Hidup bukan untuk 'love' semata-mata.) Tapi takpelah, kita dengar je. So, time die tengah bercerita tu, nampklah reaksi muka dia yang sebenarnya pada aku sgt innocent (maybe i was wrong). So, aku terpikir. Budak ni tak salah, yang salah pilihan yang dia buat. Timbul lak rasa kesian dekat dia. Tapi aku diam je, macam biasa sebab setiap komen yang aku buat selalunya akan buat orang rasa sakit hati. Tak lama lepas tu, dia cerita pasal Islamic Gothic. 1st time aku dengar pasal tu.

Aku cakap, kan perempuan Muslim kena pakai tudung? Then, dia jawab pakai tudung tu tak berdosa. Demi Allah, aku terkejut. Even tho, ikut ckp adik aku sbnrnye ad mazhab yang kata xpe xpakai tudung, cuma makruh. Still, for someone like me... aku percaya pada apa yang aku percaya. Kawan aku tu ye, Muslim. Pastu dia mula cerita pasal Islamic Gothic ni, dia suruh aku tgk pictures dekat google. Tapi aku bukan jenis yang suka nak percaya dengan gambar2, so aku bacalah sikit artikel pasal tu. Well not that quite understand actually, tapi satu je yang aku faham. Islam adalah Islam dan gothic adalah movement yang berasal dari Kristianiti. Dua benda yang tak boleh digabung. TAK BOLEH walau dengan apa caranya. Takkan halal cara yang sememangnya haram. Then, dia cakap kat aku, "I guess u won't join me". Dan betul, aku takkan join die.

Seriously, aku rasa dia betul jauh tersasar. Apa yang aku cerita kat sini, takde niat pun nak malukan dia atau apa. Cuma aku nak cakap, kesian sebab dia jauh tersasar macam ni. Aku betul nak tolong dia balik ke pangkal jalan, malangnya aku sendiri pun tak betul. Betul boleh terangkan dia apa yang dia percaya tu salah, tapi aku kena ada bukti yang kukuh. Sekurang-kurangnya aku faham dalil-dalil yang ada. Hadith dan Sunnah. Biar aku betul faham sebelum nak terangkan dekat orang lain. Sebab manusia selalu ada soalan yang takkan pernah ada titik. Betul, kita kena sampaikan pesanan walaupun satu ayat, tapi bukan ke kita kena cukup ilmu dulu sebelum buat macam tu.

Aku kadang-kadang terfikir, bila benda macam ni jadi siapa kita nak salahkan? Mak ayah atau diri sendiri? Persekitaran? Allah dah tunjuk jalan yang betul, tapi kitalah yang nak kena pilih jalan mana yang kita nak ambik, betul tak? Aku harap Allah s.w.t akan bukak hati dia untuk bertaubat. Dan semoga kita semua berada di bawah lindungannya. Dalam hal ni tak kisahlah siapapun yang bertanggungjawab, penyelesaian dia satu je. Tuntutlah ilmu tu. Bukan ilmu dunia je, tapi agama jugak.

Akhir kata dari aku, jagalah adik-adik kita, anak-anak kita dan seluruh ahli keluarga kita supaya mereka tetap berpegang pada tali Allah. Terputus tali tu, terputuslah hubungan kita dengan-Nya. Alangkah hinanya kita di bumi Tuhan ini.

Salam.
-Dark-

0 comments: