CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Cool People

October 20, 2011

Aku Budak Teruk!

Pengetahuan aku tentang agama memang sedikit…
Hubungan aku dengan Tuhan memang tak baik….
Aku selalu lupa diri, lupa bersujud, lupa bersyukur,
Kadang-kadang aku lupa mohon keampunan, lupa untuk menunaikan tanggungjawab sebagai hamba, Malahan aku selalu lupa untuk berhenti seketika dan merenung kesilapan aku sendiri…

Pakaian aku mencerminkan siapa aku…
Cara aku menunjukkan siapa aku…

Orang lain tak pernah menipu, tapi aku menipu tu macam makanan ruji…
Orang lain tak pernah tinggal solat, tapi aku selamba je buat macam tu…
Orang lain takut dosa, tapi aku tak…
Orang lain nak masuk syurga, eh? Aku pun nak jugaklah…
Orang lain sayang mak dia, tapi aku lawan kot cakap mak aku…
Orang lain doa yang baik-baik ntuk kengkawan dia, tapi aku sumpah seranah je dorang…
Orang lain baik, tapi aku jahat…
Orang lain tak pernah buat dosa, tapi aku punya dosa berguni-guni…


Masa semua orang sibuk hafal quran, aku sibuk hafal lagu…
Kalau orang suka baca buku agama, aku baca komik…
Kalau orang dengar nasyid, aku dengar lagu bising…
Kalau perempuan tutup aurat pakai baju labuh-labuh, aku tutup aurat dengan cara aku…
Kalau perempuan lain pakai pakaian ala-ala ladies gitu, aku pakai seluar dengan t-shirt…

Dan kerana cara aku… tak sama macam cara mereka… mulalah proses ‘penjatuhan hukuman’…
Aku dituduh jahil tentang agama… tak tahu apa pun… ‘ZERO!’
Sampaikan orang rasa macam aku tak tahu pun dress code untuk sorang muslimat…
Aku memang tak tahu cakap pasal agama…
Bagi nasihat jauh sekali…
Dorang pun mulalah pandang serong pada aku…
Sebab cara aku berbeza…
Dipaksa aku berubah… Tapi aku tak nak…
Tapi… Ada dorang tanya aku kenapa? Takde… lagi skali dorang buat judgment sendiri….
Aku pula yang dituduh teruk… Aku memang teruk pun…

Sebab tulah… Aku memang teruk, tapi orang lain tak….!

p/s: 'pesan Nabi (s.a.w): bersangka baiklah kamu kepada ibu bapamu, dan orang lain.' Camnilah lebih kurang. Siapalah kita nak menghukumi seseorang hamba tu, sedangkan kita pun banyak melakukan dosa... Walahualam....~

0 comments: